Zoologisk Have og superbrand går sammen om ny ansvarlig kollektion for verdens dyr og natur

4. juli 2025

Zoologisk Have København og outdoorbrandet Fjällräven sætter fokus på verdens dyr og natur med en særlig kollektion.

Zoologisk Have København og outdoorbrandet Fjällräven er gået sammen om en ny særlig tilpasset kollektion, der ikke kun skal komme køberen til gode, men også give naturen en håndsrækning.

Igennem 165 år har Zoologisk Have haft naturbevarelse og beskyttelse af truede arter som en del af deres mission. Så længe har det svenske outdoor-brand Fjällräven ikke eksisteret, men kærlighed til naturen har været en del af Fjällrävens dna, siden virksomheden blev stiftet i 1960. Derfor er samarbejdet særdeles oplagt, lyder det fra Mai Maria Beck, Kommerciel direktør i ZOO:

  • Fjällräven er kendt for sit tidløse design, slidstærke materialer og stærke miljøprofil. Vi ved, at tøj man er glad for, passer man bedre på og har lyst til at reparere, hvis det skulle blive slidt eller gå i stykker. Man ønsker at bevare det. Det ligger godt i tråd med vores værdier, nemlig, at man sætter pris på naturen, og dermed får lyst til at bevare den, lyder det. 

At give tilbage til naturen står højt på både ZOO og Fjällrävens værdiliste. Netop dette er udgangspunktet for det særlige samarbejde.

  • Det er vigtigt for os at kunne udstyre vores kunder med en funktionel taske eller t-shirt, som også kommer dyr og natur til gode, siger Kasper Holmboe, administrerende direktør for Fjällräven i Danmark.
  • Som outdoorbrand vil vi gerne inspirere til at nyde naturen, og jo mere tid vi mennesker bruger derude, jo mere respekt og omtanke får vi for den, mener han.

Netop denne tilgang er drivkraften i værdifællesskabet, når de to virksomheder, går sammen om en customized-kollektion.

Når du køber – giver du tilbage

Ved at vælge et produkt fra "Sammen passer vi på verdens dyr"-kollektionen er man direkte med til at støtte Zoologisk Haves vigtige arbejde for naturen og alt det, der lever i den. Salget går ikke kun til at passe på Havens dyr, men også til de mange indsatser for naturbevarelse, som ZOO er involveret i. Det gælder alt fra truede padder i de danske vandhuller til beskyttelse af næsehorn på de sydafrikanske savanner.

Inspiration fra Arctic Fox Initiative

I 2019 grundlagde Fjällräven Arctic Fox Initiative, som er et initiativ, der skal bidrage med at skabe fokus og støtte forskellige miljø og naturorganisationer finansieret gennem køb af udvalgte Fjällräven produkter.

  • Det giver derfor god mening og synergi at bakke op om ZOOs vigtige arbejde med at passe på verdens dyr og natur, lyder det fra Kasper Holmboe.

Det eksklusive samarbejde er en del af et øget fokus på kvalitet og bæredygtighed generelt i Zoologisk Have. Produkterne, der består af blandt andet t-shirts og tasker til børn og voksne kan købes i Zoologisk Haves butikker fra uge 28/2025

To mennesker ved en bil i ZOO X FJÄLLRÄVEN-tøj