www.zoo.dk bruger cookies til statistik og målrettet markedsføring. Når du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.
- Acceptér Læs mereLog ind på dit årskort her, og opnå medlemspriser på arrangementer og mere.
I ZOO er der mulighed for anvendelse af effekter og virkemidler, der kan være svære at få integreret i den daglige undervisning på gymnasiet. Det er hensigten at oplæggene kombinerer anvendt biologi eller andre naturfag med faglige diskussioner samt aktuelle fagtermer, der knytter sig til emnet. Oplæggene kan anvendes enkeltvis eller i kombination. Nedenfor kan du orientere dig om indholdet af vores 7 undervisningsoplæg.
Oplæggets formål er at træne eleverne i selv at designe naturvidenskabelige eksperimenter. Med udgangspunkt i social adfærd hos mus, designer eleverne selv både et induktivt og et deduktivt forsøg. Musene observeres, og der knyttes termer på forskellige adfærdsformers formål, f.eks. aggressiv, social og seksuel adfærd. Undervejs drøftes variabelkontrol og der afprøves hypoteser, som efter eksperimenterne formuleres til konklusioner. Eksperimenterne afsluttes med en diskussion af eventuelle fejlkilder. Til slut perspektiveres forløbet til Zoologisk Haves eget arbejde med metoderne.
Målgruppe: Gymnasium
Fag: Biologi
Varighed: 90 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Repræsentations- og modelleringskompetencer
Empirikompetencer
Formidlingskompetencer
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et undervisningen på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Ønsker I at arbejde videre med adfærd i ZOO på egen hånd kan følgende materialer anvendes:
Chimpanseadfærd – lærervejledning, faktaark, arbejdsark 1 og arbejdsark 2
Kappebavianadfærd – lærervejledning, faktaark og arbejdsark
Tropezoo - – lærervejledning, og arbejdsark
Adfærd, hypotese, eksperiment og konklusion, induktiv metode, deduktiv metode, stimuli- motivation respons, sociale dyr, flokstruktur: Hierarki, rangorden.
De fleste har stiftet bekendtskab med angstens fysiske manifestationer på et tidspunkt i deres liv, men hvad er det egentlig, der sker i hjernen og hvorfor reagerer kroppen som den gør? Formålet med forløbet er at introducere eleverne for de neurospykologiske og fysiologiske aspekter af angst. Der er fokus på det limbiske systems elementer og sammenhænge, og forbindelsen til nervesystemet. Eleverne udfører selv forsøg med en udvalgt forsøgsperson, som eksponeres for en slange eller fugleedderkop. Gruppen måler én eller flere fysiologiske reaktioner som målbare variabler og monitorerer variablerne på forsøgspersonen mens personen nærmer sig det udvalgte dyr.
Målgruppe: STX, HF og HTX
Fag: Psykologi (kognition), biologi (menneskets fysiologi)
Varighed: 90 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
BIOLOGI A/B/C
Kernestof
Repræsentations- og modelleringskompetencer
Formidlingskompetencer:
Empirikompetencer:
PSYKOLOGI C/B
Kognition og læring
Faglige mål:
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark biologi eller arbejdsark psykologi hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et undervisningen på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Forsøget lægger op til efterfølgende rapportskrivning.
Angst, frygt, neuropsykologi, limbiske system, central og perifere nervesystem, somatiske og autonome nervesystem, sympatiske og parasympatiske nervesystem, naturvidenskabelig metode.
Forløbet kombinerer evolutionsteori med genetik og arvelighed for at give en dybere forståelse for hvilke mekanismer, der er i spil når nye arter udvikler sig. Der tages udgangspunkt i husmusen evolutionære udvikling gennem udregning af fitness for forskellige fænotyper samt registrering af musens tilpasninger til forskellige selektionsfaktorer. Vi kigger på musens arvemateriale og gennemgår meiose og mutation som en forudsætning for variation, der er en forudsætning for evolution. Til sidst skal eleverne selv sætte evolutionens grundbegreber på en vandrende rosengren og diskutere kønnet formering kontra ukønnet formering i et evolutionært perspektiv.
Målgruppe: STX, HF og HTX
Fag: Biologi A, B, C
Varighed: 90 min
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Kernestof:
Repræsentations- og modelleringskompetencer
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et undervisningen på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Ønsker I at arbejde videre med evolution i ZOO på egen hånd kan følgende materialer anvendes - lærervejledning og cases
Evolution, nedarvningsprincipper, DNA, kromosomer, gener, alleller, mutation, genotyper, fænotyper, fitness, tilpasning, fylogenetisk træ, kønnet formering, fødselsoverskud, variation, meiose, selektionsfaktor, selektionspres, naturlig selektion, art, jomfrufødsel.
I oplægget evolution og klassifikation introduceres eleverne for begreberne evolution og klassifikation, samtidig med at de stifter bekendtskab med evolutionsteorien. Genetik og arvelighed berøres, og det er hensigten, at eleverne øver begreber og fagtermer, via praktiske opgaver. Med udgangspunkt i levende dyr og genstande sammenlignes forskellige arters morfologi, og seks forskellige fagtermer med udgangspunkt i struktur, udforskes. Eleverne opfordres afslutningsvis til at gå ud i ZOO og fortsætte arbejdet.
Målgruppe: STX, HF og HTX
Fag: Biologi
Varighed: 90 min
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Kernestof:
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
Det er en fordel hvis I forud for oplægget har diskuteret begreberne;
Ønsker I at arbejde videre med evolution i ZOO på egen hånd kan følgende materialer anvendes - lærervejledning og cases
For repetition af dagens undervisning download da arbejdsark og begrebsoversigt
Evolution, arter, fænotype, mitose, meiose, somatisk og gametisk mutation, naturlig selektion variation, selektionspres, seksuel selektion, divergent og konvergent evolution, co-evolution, analog og homolog struktur, præ-adaptiv evolution, klassifikation, fylogeni.
ZOOs chimpanseflok består af hunner med unger, to voksne hanner, samt en teenager han. Den ene han, Carl, er den ubestridte alfahan og han forsvarer sin eneret til hunnernes gunst. ZOO har imidlertid udført en undersøgelse af alle individernes arvemateriale for at undersøge, hvorvidt Carl rent faktisk er far til alle ungerne, eller om beta-hannen Yoran eller teenagere i flokken har haft succes med skjulte parringer. Undervisningen foregår dels i abejunglen og dels i Skoletjenestens lokaler.
I abejunglen vil de studerende møde en dyrepasser, der dagligt passer aberne. De studerende får her en indsigt i abernes forskelligheder, samtidig med at de kan stille spørgsmål til dem, der har den tætte daglige kontakt med dyrene. Samtidig får de studerende mulighed for at notere sig enkelte markører, som gør det muligt at skille individerne fra hinanden.
I Skoletjenestens lokaler, bliver de studerende præsenteret for hvordan vi, i Københavns ZOO, laver faderskabsbestemmelse af chimpanserne og de skal bygge DNA-modeller af nogle af de markører, som vi bruger til faderskabsbestemmelse. Derudover skal de studerende selv via fæno- og genotypiske træk udføre faderskabsbestemmelse af ungerne. De studerende får udleveret sekvensanalyser af 3 såkaldte 13 CODIS-markører og ved sammenligning mellem unger og voksne individer, udføre en faderskabsbestemmelse.
Målgruppe: Gymnasium
Fag: Biologi
Varighed: 90 min
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
For repetition af dagens undervisning download da arbejdsark og teori
Avlssamarbejde, faderskabsbestemmelse, genotype/fænotype, kodende/ikke kodende DNA, mikrosatellitter (SSR/STR), DNA-helix, kromosomer, alleller, basepar (AT og CG)
Under overskriften komparativ anatomi, skal eleverne, i grupper, dissekere hhv. pattedyr, fugle og insekter, med det formål at tilegne sig viden om høns, kakerlakkers og marsvin eller mus ydre såvel som indre anatomi og tilpasninger. Dyrenes anatomi relateres til menneskets, og der lægges især vægt på lungekredsløbet, blodkredsløbet, fordøjelsessystemet samt forplantning. Inden dissektionen skal eleverne forholde sig til de dyreetiske overvejelser, der hænger sammen med en dissektion. Undervisningen afsluttes med en fælles fodring med de dissekerede dyr i et af Zoologisk Haves dyreanlæg.
Målgruppe: STX, HF og HTX
Fag: Biologi
Varighed: 90 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: 250 kr. (Betales over EAN eller CVR nummer), der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Faglige mål
Kernestof
Supplerende stof
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget. Det vigtigt at klassen er forberedt på at de skal dissekere dyr.
Komparativ anatomi, fællestræk (hos pattedyr, fugle og insekter), ydre og indre anatomi, exoskelet/endoskelet, hjerte/lungekredsløb, forplantningssystem, mavetarmsystem, tilpasninger (ydre/indre).
Bruger et krybdyr lige så meget ilt som et pattedyr? Hvad sker der med pattedyrs stofskifte, når temperaturen ændres? Og hvad er sammenhængen mellem respiration og stofskifte?
Ved hjælp af to forskellige metoder undersøger eleverne forskellen mellem ens-og vekselvarme organismers respiration, samt hvorledes omgivelsernes temperatur påvirker ensvarme organismers stofskifte.
Forsøget lægger op til en diskussion af ens- og vekselvarme organismers tilpasning til deres levesteder ved hjælp af deres stofskifte og form såvel som til en diskussion af fejlkilder og valg af forsøgsmetode.
Forsøget kan yderligere være et godt udgangspunkt for en diskussion af, hvordan biotiske såvel som abiotiske faktorer påvirker henholdsvis ens- og vekselvarme organismers liv.
Målgruppe: STX, HF og HTX
Fag: Biologi
Varighed: 90 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 30
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Hensigten med forløbet er:
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget. Forsøget lægger op til efterfølgende rapportskrivning.
Respiration, stofskifte, eksperimentelt laboratoriearbejde, mus, marsvin, slange, ensvarm, vekselvarm, overflade/volumenforhold, stofskiftes, temperaturafhængighed, respiratorisk kvotient (A-niveau)