ramme

5.-6. klasse

ramme

Skoletjenesten ZOO tilbyder tre forskellige undervisningsoplæg for 5.–6. klasse.

ramme
Matematik i ZOO: 5.-6. klasse

Mød en Zoomedarbejder, som kan fortælle om slangerne, deres foder og hvilke matematiske udfordringer de støder på i hverdagen i ZOO. Eleverne vil blive præsenteret for en række informationer og hverdagsproblematikker, hvorudfra de selv skal være med til at opstille nogle matematiske problemer og løse dem. Undervejs er der mulighed for at eleverne håndterer de aktuelle dyr.


Praktisk 

Målgruppe: 5.–6. klasse

Fag: Natur/teknologi

Varighed: 90 min.

Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO

Antal deltagere: Max. 28 elever

Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO


Læringsmål 

  • Eleverne trænes i at opstille enkle matematiske problemer.
  • Eleverne får en forståelse for brug af matematik i hverdagen og på en arbejdsplads.
  • Elevernes matematiske viden aktiveres og bruges til at løse enkle hverdagsproblemer i ZOO


Fælles mål 

Matematik (efter 6. klassetrin)

  • Matematiske kompetencer, Problembehandling, 1+2
  • Matematiske kompetencer, Ræsonnement og tankegang, 1
  • Tal og algebra, Regnestrategier, 1


Før ZOO, i ZOO og efter ZOO 

Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.

Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark  hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et for- og efterbearbejde på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.


Nøgleord 

Problemløsning, hverdagsproblemer der kan løses vha. matematik, addition/plus, multiplikation/gange, division/dele og regnehistorier.

Dyregrupper - klassifikation

Gennem håndtering af udstoppede og levende dyr, finder eleverne fællestræk blandt forskellige dyrearter. Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne erkendelser og i grupper arbejder de frem til, hvad der karakteriserer de forskellige dyregrupper; pattedyr, krybdyr, fugle og insekter.


Praktisk

Målgruppe: 5. – 6. klasse

Fag: Natur/teknologi

Varighed: 45 min.

Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO

Antal deltagere: Max. 28 elever

Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO


Læringsmål 

  • Eleverne introduceres til videnskabelig opdeling af dyr i forskellige dyregrupper ud fra dyrenes fællestræk.
  • Eleverne får indsigt i hvilke fællestræk der er karakteristiske for hhv. pattedyr, krybdyr, insekter og fugle.
  • Eleverne trænes i på egen hånd at placere dyr i de grupper de hører til hhv. pattedyr, krybdyr, insekter og fugle.


Fælles mål 

Natur/Teknologi (efter 6. klassetrin)

Kompetenceområde: Kommunikation,

  • Færdigheds- og vidensmål: Ordkendskab, 1


Før ZOO, i ZOO og efter ZOO 

Inden I kommer i ZOO vil det være oplagt at I laver en brainstorm over hvad vi mennesker har til fælles som mennesker og hvad vi har til fælles med andre pattedyr. Tal om hvorfor vi for nemheds skyld opdeler både planter og dyr i grupper.

Før eller efter undervisningen anbefaler vi jer at i går rundt i ZOO og bestemer hvilke dyregrupper de forskellige dyr tilhører. Brug de arbejdsark eleverne har arbejdet med i undervisningen. Print evt. "Dyregruppenøgle” som kan støtte eleverne i opgaveløsningen.

Tilbage på skolen kan I arbejde videre med andre dyregrupper, f.eks. padder, fisk, snegle og spindlere da de nemt kan findes i den danske natur.


Nøgleord 

Fællestræk, forskelle, kendetegn, dyregrupper, pattedyr, krybdyr, fugle, insekter

Levesteder

Gennem effekter og håndtering af levende dyr, introduceres eleverne til Norden, savannen og regnskoven som levesteder. Undervisningen fokuserer på klima, miljø og dyrenes tilpasninger. I undervisningen får eleverne placeret de tre habitater på verdenskortet, samt arbejdet med sammenhængen mellem dyrenes tilpasninger i form og funktion til de forskellige levesteder.


Praktisk 

Målgruppe: 5. – 6. klasse

Fag: Natur/teknologi

Varighed: 45 min.

Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO

Antal deltagere: Max. 28 elever

Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO


Læringsmål 

  • Eleverne opnår gennem oplevelser med effekter og levende dyr en forståelse af dyrenes tilpasninger til klima og miljø i hhv. Norden, regnskoven og på savannen.
  • Eleverne får indsigt i hvordan klima og miljø påvirker dyrenes levevilkår og dermed tilpasninger.
  • Eleverne trænes i på egen hånd at kunne undersøge dyrs tilpasninger til bestemte leveområder. Og vurdere om hvilken strategi dyret bruger for at undgå at blive spist f.eks. advarselsfarver, forsvar, kamuflage og snyd.
  • Eleverne trænes i at genkende og finde hhv. Norden, regnskoven og savannen på verdenskortet.


Fælles mål 

Natur/Teknologi (efter 6. klassetrin)

Kompetenceområde: Undersøgelse,

  • Færdigheds- og vidensmål: Natur og miljø, 2

Kompetenceområde: Kommunikation,

  • Færdigheds- og vidensmål: Ordkendskab, 1


Før ZOO, i ZOO og efter ZOO 

Herunder er nogle punkter, som I kan arbejde med inden I kommer i ZOO. Det vil optimere det faglige udbytte af undervisningen i Skoletjenesten.

  • Arbejde med begrebet tilpasning: Hvad er en tilpasning? Hvorfor er dyrene tilpasset deres leveområde?
  • Lad eleverne komme med eksempler på specifikke tilpasninger på dyr, som eleverne kender.
  • Hvad kendetegner hhv. savanneområder, Norden og regnskovsområder i forhold til klimaet?

Før eller efter undervisningen anbefaler vi jer at gå på opdagelse i ZOO’s regnskov, nordiske hjørne og savanne og find tilpasninger hos dyrene.

Del evt. klassen i tre, og lad hver gruppe undersøge dyr fra enten savannen, regnskoven eller Norden.


Nøgleord 

Vekselvarm, ensvarm, tilpasninger, advarselsfarver, kamuflage, forsvar og snyd (mimikri), ækvator, klima og miljø, pattedyr, krybdyr og insekter.

rammew