www.zoo.dk bruger cookies til statistik og målrettet markedsføring. Når du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.
- Acceptér Læs mereLog ind på dit årskort her, og opnå medlemspriser på arrangementer og mere.
Eleverne får gennem oplevelser med levende dyr en forståelse for savannen som levested. Eleverne håndterer levende dyr og kranier, og bliver præsenteret for rovdyr og byttedyr fra savannen. Ud fra dyrenes udseende og diskuteres dyrenes fødevalg og leveform.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/teknologi
Varighed: 45 min
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2. klassetrin)
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetenceområde: Perspektivering
Kompetenceområde: Kommunikation
Herunder er nogle punkter, som I kan arbejde med inden I kommer i ZOO. Det vil optimere det faglige udbytte af undervisningen i Skoletjenesten.
Før eller efter undervisningen anbefaler vi jer at gå på opdagelse på savannen. Her kan I opleve de store pattedyr, som er meget forskellige, men som deles om pladsen.
Kødæder, planteæder, altæder, rovdyr, byttedyr, kamuflage, forsvar, fødekæde.
Eleverne får gennem oplevelser med levende dyr en forståelse for norden som levested. Eleverne håndterer levende dyr og kranier, og bliver præsenteret for rovdyr og byttedyr fra norden. Ud fra dyrenes udseende og diskuteres dyrenes fødevalg og leveform.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/ teknologi
Varighed: 45 min
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2.klassetrin)
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetenceområde: Perspektivering
Kompetenceområde: Kommunikation
Herunder er nogle punkter, som I kan arbejde med inden I kommer i ZOO. Det vil optimere det faglige udbytte af undervisningen i Skoletjenesten.
Før eller efter undervisningen anbefaler vi jer at gå på opdagelse i det nordiske hjørne. Her kan I alt efter årstid se, hvordan dyrenes vinter- eller sommerpels ser ud.
Kødæder, planteæder, altæder, rovdyr, byttedyr, kamuflage, forsvar, fødekæde.
Eleverne får gennem oplevelser med levende dyr en forståelse for regnskoven som levested. Eleverne håndterer levende dyr og kranier, og bliver præsenteret for rovdyr og byttedyr fra regnskoven. Ud fra dyrenes udseende og diskuteres dyrenes fødevalg og leveform.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/ teknologi
Varighed: 45 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2. klassetrin)
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetenceområde: Perspektivering
Kompetenceområde: Kommunikation
Herunder er nogle punkter, som I kan arbejde med inden I kommer i ZOO. Det vil optimere det faglige udbytte af undervisningen i Skoletjenesten.
Før eller efter undervisningen anbefaler vi jer at gå på opdagelse i Tropezoo. Her kan I se, om I kan finde dovendyrene eller undersøge hvilke produkter vi får fra regnskoven
Kødæder, planteæder, altæder, rovdyr, byttedyr, kamuflage, forsvar, fødekæde.
Med udgangspunkt i Skoletjenesten ZOOs dyr diskuteres dyrs behov, trivsel og velfærd. Eleverne møder et pattedyr og et krybdyr og der tales om hvor vigtigt det er at kende til dyrs levevis for at kunne give dem den rette pleje.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/teknologi
Varighed: 45 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2.klassetrin)
Kompetenceområde: Kommunikation
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.
Download lærervejledningen hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et for- og efterbearbejde på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Kæledyr, ansvar (passe på), behov, naturlige levesteder
Eleverne får gennem undersøgelser af kranier og håndtering af levende dyr redskaber til at bestemme, om dyr er rovdyr eller byttedyr. Eleverne lærer at genkende flade tænder fra planteædere og skarpe tænder fra kødædere. Rovdyr og byttedyr kædes sammen med planteædere og kødædere, og ud fra dyrenes øvrige udseende og diskuteres dyrenes fødevalg.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/teknologi
Varighed: 45 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2.klassetrin)
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetenceområde: Perspektivering
Kompetenceområde: Kommunikation
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et for- og efterbearbejde på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Kødæder, planteæder, altæder, rovdyr, byttedyr, kamuflage, forsvar, fødekæde.
Gennem observationer og håndtering af levende dyr erfarer eleverne, hvordan de ud fra et dyrs udseende kan sige meget om, hvilke sanser dyrene bruger. Eleverne bruger deres øjne, ører, næse og hænder til at sanse deres omverden og præsenteres for, hvordan forskellige dyr bruger særlige sanser i deres kommunikation. I forløbet arbejder eleverne desuden med, hvordan dyr såvel som mennesker afsender signaler, når de ”taler sammen”.
Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Natur/teknologi
Varighed: 45 min.
Lokalitet: Undervisningslokalerne, Skoletjenesten ZOO
Antal deltagere: Max. 28 elever
Pris: Undervisningen er gratis, der betales skoleéntre til ZOO
Natur/Teknologi (efter 2.klassetrin)
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetenceområde: Kommunikation
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark 1 og arbejdsark 2 hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med et for- og efterbearbejde på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Sanser, kommunikation, signaler, tilpasning, levevis, flokdyr, lever alene.
Undervisningsoplægget "Arbejdsdag - pasning af zoodyr", for 0. - 2. klasse, er et halvdags undervisningsforløb med fokus på praktisk arbejde i stalden, hvor gedens behov samt dens naturlige levesteder er i centrum. Eleverne oplever hvordan det er at være dyrepasser, og hvad man skal have af viden, for at kunne passe et dyr rigtigt. Eleverne bliver delt i to hold, hvor de bl.a. muger ud og skærer mad ud til gederne. Som lærer har du derfor en central rolle i dette forløb, og vi forventer derfor, at I er to lærere med.
Målgruppe: 0. - 2. klasse
Fag: Natur/ teknologi
Varighed: 3,5 time, kl. 8-11.30
Lokalitet: Børnezoo scenen, mødested foran port 3, Roskildevej 38 (OBS ingen indgang på egen hånd)
Antal deltagere: Max. 28 elever. Klassen skal på forhånd opdeles i to hold.
Pris: 1350 kr. + skoleentré til ZOO
Skriv til Louise Nordbjerg på lob@zoo.dk
Formålet for forløbet er, at eleverne gennem praktisk arbejde opnår forståelse for- og viden om:
Natur/Teknologi (efter 2. klassetrin)
Kompetenceområde: Kommunikation
Undervisningen i Zoo baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.
Download lærervejledningen, så er I godt i gang!
Behov, naturligt levested, ansvar (passe på), muge ud, foder
Dette forløb har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne. Eleverne skal hjemme på skolen tegne et dyr, og selvsamme dyr skal tegnes, når klassen er i Zoologisk Have. Gennem iagttagelser af forskellige levende dyr skærpes elevernes opmærksomhed på de enkelte dyrs tilpasninger samt levested.
Det er oplagt at lave dette forløb tværfagligt med billedkunst, dansk og natur/teknologi.
Forløbet vil styrke elevernes evne til at observere dyr og deres anlæg, så eleverne kan tegne et dyr og deres levested, ikke kun ud fra deres hukommelse, men ud fra deres faktiske udseende. Herved vil eleverne trænes i at observere på specifikke kendetegn, således at deres tegninger vil blive mere detaljerede, men ligeledes vil deres viden om dyret styrkes.