o

NYTÅRSHILSEN FRA ZOOS DIREKTØR

Jørgen Nielsen er netop tiltrådt som administrerende direktør i Zoologisk Have København. Han har en nytårshilsen til jer - og løfter sløret for nogle af de spændende nyheder, der ligger lige om hjørnet.
Rigtig godt nytår og på gensyn i 2018!

Stærkt direktørteam vil forvandle Zoologisk Have

Bestyrelsen i Zoologisk Have København har udnævnt Jørgen Nielsen som ny administrerende direktør. Jørgen Nielsen kommer fra en stilling som koncerndirektør i Dagrofa, hvor han bl.a. stod bag en succesfuld transformation af supermarkedskæden Meny, der fik vendt en truende kurs til at blive et af landets stærkeste brands og koncepter i et hårdt turbulent marked. Zoos bestyrelse og bestyrelsesformand Jørgen Horwitz har med den nye direktør ønsket en øget fokus på den kommercielle del af Zoos forretning:

 

”Med valget af Jørgen Nielsen har vi fundet den rette inspirerende og kommercielle motor, der kan trække Zoo op i gear. Kunsten ligger i at drive og udvikle forretningen Zoo uden at gå på kompromis med, at vi er en kulturinstitution med 158 års viden om dyr og dyrehold. Populært sagt skal gæsterne føle doorstep love, fra de kommer, til de går. Det føler vi os overbeviste om, at Jørgen Nielsen og direktionen er i stand til, og jeg glæder mig meget til sammen med den øvrige bestyrelse at være en del af denne udvikling, vi med ansættelsen har sat i gang,” siger Jørgen Horwitz.

 

Zoo Vision 2020

Administrerende direktør Jørgen Nielsen har netop præsenteret sin plan Zoo Vision 2020, der tydeligt kommer til at markere, at Zoologisk Have København er trådt ind en helt ny æra:

”Kunsten består i at drive en forretning på et stærkt fundament af viden og forskning. Det er fortsat en helt afgørende del af Zoos DNA. Men vi skal invitere vores gæster indenfor på en helt ny måde: De skal mødes af et madudbud, der er fuldt på højde med Torvehallerne og Papirøen. De skal med hjælp fra dyrepasserne have dyrene helt ind under huden, de skal føle sig velkomne og taget ved hånden, allerede inden de træder gennem porten. De skal mødes af relevante og underholdende events. De skal kort sagt mærke, at Zoo er en oplevelseshave, hvor man kan komme forbi 12 gange på et år og opleve noget nyt hver gang. Sagt på en anden måde, bliver Zoo nu en helårsforretning,” siger Jørgen Nielsen.

Zoo i europæisk top 3

Han lover, at allerede i løbet af 2018 vil Zoos gæster tydeligt kunne mærke, at vejen til det perfekte zoobesøg er blevet kortere og belagt med gode oplevelser:

”Som noget af det første, vil vi bygge landets bedste legeplads. Den står klar til påske. Derudover er grundideen, at vi åbner Zoo op mod resten af verden i den forstand, at vi skal møde vores gæsters behov før, under og efter turen går til Zoo. Når en hel familie ankommer til Zoo for at tilbringe dagen, skal vi som det naturligste i verden imødekomme alle deres behov: masser af dyreoplevelser, masser af leg og læring og selvfølgelig et stort og varieret udbud af moderne mad og drikke. Vi har landets mest unikke rammer for at skabe oplevelser for alle sanser. Men det kræver, at vi ændrer vores mindset i hele Zoo – alle lige fra billetsælgeren til zoologen, der arbejder med naturbevarelse skal have fokus på vores gæster og på de gode dyreoplevelser. Det bliver en rejse frem mod år 2020, hvor målet er, at Zoologisk Have ligger i top 3 over dyreparker i Europa.” Som et særskilt ben i Zoo Vision 2020 fremhæver Jørgen Nielsen også ambitionen om at opbygge landets stærkeste erhvervsnetværk og sponsorklub.

 

Kommercielle muskler fra dagligvarebranchen

Jørgen Nielsen har tidligere stået spidsen som koncerndirektør for Profil Optik og supermarkedskoncernen Dagrofa. Her leverede han bl.a. dramatiske omsætningsresultater i transformationen af dagligvarekæden Meny, og han bringer således stærke kommercielle muskler med sig til Zoo. Fra Dagrofa har Jørgen Nielsen også hentet en ny kommerciel direktør, Christian Higraff, der netop er tiltrådt. Christian Higraff var marketing og onlinedirektør og gennemførte go to market-strategien for supermarkedskæden Meny. De to nye direktører ser frem til sammen med videnskabelig direktør Bengt Holst og resten af holdet af dyrepassere, zoologer, driftsmedarbejdere og administrationsmedarbejdere at udvikle Zoologisk Have til en oplevelseshave i toppen af de europæiske dyreparker.

13.12.2017

Ny kommerciel direktør: "Vinduet står pivåbent!"

Christian Higraff tiltrådte som ny kommerciel direktør i Zoo før jul. Med bestyrelsens godkendte strategiplan i ryggen har en af de første opgaver været at sætte et nyt hold, herunder at ansætte ny marketingchef og ny salgs- og erhvervschef. Holdet er endeligt på plads fra 1. februar, og rejsen mod forbedringer i den gamle have er nu for alvor begyndt

Christian Higraff kommer fra stillingen som marketing- og onlinedirektør i Dagrofa med bl.a. supermarkedskæden MENY, hvor han planlagde og gennemførte go to market-strategien og var medvirkende til at skabe iøjnefaldende omsætnings- og indtjeningsresultater. Ved tiltrædelsen vidste han som udgangspunkt ikke meget om eksotiske dyr og naturbevarelse, men efter en veloverstået uge i praktik som dyrepasser føler han sig godt rustet til opgaven:

”Jeg har oplevet på tætteste hold, hvorfor det her er en af de mest unikke arbejdspladser i landet, og hvorfor vi skal bygge videre på det solide fundament Zoo allerede eksisterer på. Samtidig er der en række lavthængende frugter, som er lige til at plukke: hvorfor ikke bygge en ny fantastisk legeplads, når nu børnefamilierne har efterspurgt det i årevis? Og hvorfor ikke åbne Zoo en time tidligere i sommerhalvåret? De fleste med små børn ved, at ungerne vågner ved det første fuglefløjt, og så er der altså lang tid til klokken bliver 10,” siger Christian Higraff.

Byggeriet af Zoos nye legeplads er sat i gang og åbner til påske, og fra 24. marts til 21. oktober åbner Zoo nu en time tidligere – dvs. kl. 9. Derudover ligger der mange andre forbedringer i pipeline, ikke mindst når det gælder food & beverages:

”Der skal stadig være plads til pølser og pomfritter, men det er vigtigt for mig, at vi lader en grundig analyse af Zoos udbud og udsalgssteder danne grobund for vores investeringer og forbedringer. Så vinduet står pivåbent i forhold til nye tiltag og ideer lige nu! For eksempel har vi netop fået vores første økologiske sølvmærke til kiosken i BørneZoo. Det vil sige, at udvalget er 60-90% økologisk, men skal vi gå efter 100% økologi både her og i resten af Haven? Ikke nødvendigvis, men det er afgørende, at den samlede kvalitet højnes. Det gælder hele spektret fra de hurtige grab & go produkter til gourmetmiddagen i vores festlokaler. Kvaliteten skal også være i top, når det gælder de mange nye oplevelser, vi vil tilbyde gæsterne, så både nuværende og kommende leverandører og samarbejdspartnere skal præstere deres ypperste, når vi afholder byens bedste høstfest eller hyggeligste julemarked.”

En opgave det kommende år skiller sig særligt ud: forberedelserne til at indvie det ambitiøse pandaanlæg som er tegnet af BIG, Bjarke Ingels tegnestue.

”Jeg ser frem til at komme i arbejdstøjet sammen med mine nye folk og resten af Zoologisk Have, for vi har vanvittigt mange spændende opgaver foran os. Ud over opgraderingen af Havens food & beverages, skal vi fremfor alt stå toptunet og klar til at modtage de to pandaer og deres mange fans om et års tid. Det gælder både danske gæster, udenlandske turister, investorer, fonde og samarbejdspartnere, der alle skal have glæde af de to bjørne. Det glæder jeg mig selvfølgelig enormt til,” slutter Christian Higraff.

19.01.2018