o

Madrevolution i Zoologisk Have København

05.02.2019

Nu skal ZOO ikke kun være kendt for sine dyr. Haven skal også være en gastronomisk højborg med fine dining, folkelige madoplevelser af format og en vegetarrestaurant. Alene i 2019 vil ZOO investere 5.5 millioner kroner i restauranter, cafeer og konferenceforplejning.

De længe ventede pandaer baner ikke blot vej for flere uforglemmelige dyreoplevelser i ZOO, men også for en ny æra af spiseoplevelser for Havens gæster. ZOO lukker deres velkendte restaurationer og åbner for helt nye koncepter i partnerskab med Madkastellet. I begyndelsen af april slår hele tre nye restauranter dørene op i den 160 år gamle have; pan pan i Pandaanlægget, Botanika og FOLK.

Det er ingen hemmelighed, at ZOOs to pandaer er i en klasse for sig, når det gælder kravene til indretning og spisevaner. Ikke alene har den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels tegnet deres nye anlæg, de har også egne bambusmarker, som sikrer dem et bredt og frisk udvalg af bambussorter, når det er spisetid.

Nu vil ZOO i samarbejde med Madkastellet - en af de største aktører på den danske mad- og restaurantscene - sørge for at Havens gæster bliver mødt af samme høje niveau og udvalg, når sulten melder sig. Ikke færre end tre nye restaurantkoncepter rykker til foråret ind bag murene og sikrer, at ZOO flytter op i en kulinarisk klasse, der tåler sammenligning med byens øvrige restaurantscene og med mad for enhver smag og pengepung.

Kommerciel direktør i ZOO, Christian Higraff, glæder sig over samarbejdet:

”I Madkastellet mødte vi et værdifællesskab, der for alvor gav appetit på et partnerskab: Vi arbejder hver især på at skabe noget unikt for vores gæster med respekt for bæredygtighed, natur og dyrevelfærd. Madkastellet har været 20 år i markedet og har en lang række succeser bag sig. De tilpasser sig gæsten sideløbende med, at de konstant er to skridt foran. Samme filosofi ligger bag ZOOs måde at drive en ’opdagelseshave’ på: kun ved hele tiden at forny sig, giver du gæsterne en årsag til at komme igen og igen.” Christian Higraff fortæller, at ”ZOO forventer, at vores investeringer på 5,5 millioner kr. i spiseoplevelserne kommer godt igen i form af et højere ’spend per head’ blandt gæsterne. Samlet set har vi budgetteret med en stigning på 55 % på salget i cafeer, kiosker og restauranter.”

Også Rasmus Pors, partner og grundlægger af Madkastellet er begejstret over udsigten til at tegne havens kulinariske profil:

”Vi kommer med tre restauranter, der kan understøtte ZOOs udvikling samtidig med, at vi kan gøre det attraktivt for en ny generation af besøgende, der har andre forestillinger om, hvad en kulinarisk oplevelse er. Det handler både om sundhed, økologi, råvarer og value for money. Vi kan sammen med ZOO gribe de nye tendenser og samtidig favne de eksisterende, således at også maden i ZOO bliver et folkeligt projekt.”

Restaurant  pan pan bliver en asiatisk-fransk bistro, hvor gæsterne spiser med direkte udsyn til de ikoniske dyr. Det eksotiske er i højsædet præsenteret som kendte franske retter med et tydeligt asiatisk tvist. Restauranten får 140 sidepladser og dertil en stor terrasse, hvor man kan spise med udsigt over Elefanthuset.

Botanika bliver en plantebaseret restaurant med jordnære grønne retter. Der serveres også frisklavet juice, kaffe, croissanter og et udvalg af kager. Rummet indrettes som et orangeri, med spiselig udsmykning som krydderurter mm.

FOLK bliver en hyggelig, klassisk, dansk restaurant i moderne mormorstil, hvor der både serveres smørrebrød og varme retter.

Alle tre restauranter får fokus på bæredygtighed, sæson, lokale råvarer og godt madhåndværk. Derudover får alle tre restauranter samme kendte danske køkkenchef, hvis navn vi afslører ultimo marts.

Ud over de tre restauranter kommer Madkastellet også til at stå for ZOOs store opgradering af event- og konferencedelen, som ventes at kunne omfatte op mod 1.000 arrangementer i absolut topklasse årligt.